86 میلیارد مترمكعب گاز سال گذشته در پارس جنوبی تولید شد
نوشته شده توسط : swot

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شركت نفت و گاز پارس روز چهارشنبه به نقل از موسی سوری افزود: دستاوردها و نتایج عملكرد سال گذشته این شركت ارزنده و چشمگیر است كه مهمترین آنها در حوزه تولید و طرح‌های توسعه تحت عنوان اهداف پنجگانه است.

وی، تولید صیانتی و پایدار گازكشور ازمیدان مشترك پارس جنوبی ( افزایش ظرفیت تولید تا سقف 290میلیون متر مكعب در روز)، تولید بیشتر و افزایش تولید گاز با اجرای طرح‌های توسعه باقیمانده از میدان مشترك پارس جنوبی (افزایش روزانه 42 میلیون متر مكعب گاز ) از جمله دستاوردهای سال 90اعلام كرد.

سوری تولید نفت خام از لایه‌های نفتی پارس جنوبی و افزایش آن طی برنامه پنجم (واگذاری كار به پیمانكار داخلی)، تولید گاز هلیوم از پارس جنوبی (انجام مطالعات) و تولید ثروت از دانش نفت و گاز و ساخت داخل (افزایش 5 تا 10 درصد ساخت داخل) را از دیگر دستاوردهای این سال دانست.

وی با بیان اینكه این دستاوردها دارای آثار اقتصادی متعددی بوده است، افزود: حفظ پایداری تولید و عملیات درسال 90 و افزایش تولید گاز كشور از میدان پارس جنوبی تا سقف 285 میلیون متر مكعب در روز و در مجموع تولید 86 میلیارد مترمكعب گاز به ارزش اقتصادی حدود 40میلیارد دلار مهمترین اقدامی است كه در سال گذشته بجد مورد پیگیری قرار گرفت.

سوری سپس به پیشرفت بدون وقفه وتداوم توسعه شتابان فازهای مختلف توسعه پارس جنوبی كه پیشرفت‌های متفاوتی داشته اشاره كرد و افزود: بهره‌برداری از چاه‌های فازهای 9و10 و افزایش تولید گاز كشور از این فازها به مقدار 42 میلیون مترمكعب درروز ازجمله محوری ترین امورانجام شده دربه ثمر نشستن فازهای قدیمی این میدان مشترك است.

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس، اجرای موفق طرح افزایش ظرفیت فازیك پارس جنوبی به مثابه نخستین حلقه از زنجیره‌ توسعه این میدان بزرگ انرژی به میزان 200 میلیون فوت مكعب در روز، اصلاح فرآیند‌های پالایش گاز در فازهای 6، 7و8 با هدف كاهش شدید آلودگی‌های زیست محیطی و جلوگیری از سوزاندن گازهای دارای ارزش اقتصادی و واگذاری حفاری دو حلقه چاه توصیفی- تولیدی لایه‌های نفتی پارس جنوبی به پیمانكاران داخلی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال 1390 ذكر كرد .

سوری افزود: تمركز بر اجرای راهبرد توسعه منابع انسانی و پرورش سرمایه‌های فكری وتلاش برای خنثی‌سازی بخشی از طرح‌های رقبای خارجی برای جذب نیروهای متخصص شركت نفت و گاز پارس از طریق مجموعه‌ای از اقدامات مدیریتی از جمله برنامه‌ریزی و جذب حدود یكهزارو نفر نیروی جدید از اهداف به ثمر نشسته سال گذشته بوده است.

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس گفت: تامین امنیت پایدار تولید، صرفه‌جویی‌های اصولی در هزینه‌ها، توجه ویژه به حوزه سلامت كاركنان و خانواده‌ها و انجام معاینات، ساماندهی نیروهای پیمانكاری هم از جمله محوری ترین اموری بود كه در سال گذشته بدان پرداخته شد.

سوری بیان كرد: تولید 70 مقاله علمی در مورد مخزن پارس جنوبی برای اولین بار در كشور در سومین همایش توسعه پایدار، یكپارچه و دانایی محور پارس جنوبی اقدامی با اهمیت است.

وی ادامه داد: دراین ارتباط مولفه هایی چون افزایش سهم مشاركت داخلی در اجرای پروژه‌ها ، افزایش ساخت داخل و تولید حدود 65 تا 70 درصد كالا و تجهیزات مورد نیاز طرح‌ها توسط سازندگان داخلی (افزایش 5 تا10 درصدی ساخت داخل به ارزش 150 میلیون دلار) مورد توجه جدی قرار گرفت.

سوری گفت: كسب ركورد حفاری اولین چاه در فازهای جدید در ماه بیستم (فاز 13) و دستیابی به ركورد 538 متر حفاری روزانه ( فاز 12) اقدامی نادر در سال گذشته است.

وی افزود: انتشار و فروش بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال اوراق مشاركت ریالی و 7/2 میلیارد یورو اوراق مشاركت ارزی غیرنقدی و اختصاص آنها به طرح‌های توسعه‌ پارس جنوبی، تامین و تخصیص هفت میلیارد دلار اعتبار از محل تسهیلات بیع متقابل، منابع داخلی و بانك‌ها برای طرح‌های توسعه پارس جنوبی و نیز تامین 11 میلیارد دلار از بودجه 21 میلیارد دلاری مصوب از دیگر اقداماتی است كه به بار نشست.

سوری ادامه داد: انجام بتن‌ریزی به میزان 4500 مترمكعب در روز در پروژه‌های نفت و گاز (فازهای 22- 24)، نصب اولین اسكلت فلزی در ماه هشتم اجرای پروژه‌های پارس جنوبی(فازهای 13 و 22-24) و آغازعملیات لوله‌گذاری پالایشگاه در ماه هفدهم اجرای پروژه‌ها (فازهای 13 و 22-24) از كارهای مهم اجرایی طرح های جدید و در حال ساخت میدان مشترك پارس جنوبی است.

مدیرعامل نفت و گاز پارس، ثبت بیشترین عملیات خاكی به میزان 23 میلیون مترمكعب در هشت ماه (فازهای 13 و 22-24)، دستیابی به پیشرفت 55 درصد در بخش خشكی در 20 ماه(فازهای 22، 23 و 24)، راه‌اندازی واحد ازدیاد برداشت از مخازن و تشكیل مدیریت‌های منطقه‌ای (پارس 1 ، 2 و3) برای پشتیبانی تولید و طرح‌های توسعه‌ای و عملیاتی كردن ده‌ها پروژه دیگر را جلوه‌ای دیگر از توانمندی‌های كاركنان شایسته نفت و گاز پارس و پشتیبانان و همپیمانان آنان درعملكرد سال 1390 طرح های پارس جنوبی ذكر كرد. ك/1

539/681





:: برچسب‌ها: حزب , کنسرت ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: